Organizace po celém světě nadšeně využívají generativní umělou inteligenci (GenAI) a investují do ní. Ale které regiony a země jsou v jejím používání napřed? V čele je Čína, jak ukázala globální studie SAS zadaná společnosti Coleman Parkes Research Ltd. Čínští lídři v byznysu uvádějí, že 83 % jejich organizací tuto technologii používá. To je více než ve Spojeném království (70 %), Spojených státech (65 %) a Austrálii (63 %). Organizace ve Spojených státech však mají náskok z hlediska vyspělosti, když plně implementovaly technologie GenAI z 24 % ve srovnání s 19 % v Číně a 11 % ve Spojeném království.
Co to znamená z hlediska globálního ekonomického dopadu AI a GenAI? Ve zprávě z roku 2023 McKinsey odhaduje, že svým využitím by GenAI by mohla přidat ekvivalent 2,6 bilionu až 4,4 bilionu dolarů. To je srovnatelné s celým HDP Spojeného království v roce 2021. Tento dopad by zvýšil celkový vliv umělé inteligence o 15-40 %.
S ohledem na tyto ekonomické důsledky se SAS a Coleman Parkes zaměřily na 1 600 dotazovaných osob s rozhodovací pravomocí na klíčových globálních trzích. Respondenti pracují v řadě odvětví včetně bankovnictví, pojišťovnictví, veřejného sektoru, biologických věd, zdravotnictví, telekomunikací, výroby, maloobchodu, energetiky a veřejných služeb a odborných služeb. Nejmenší zkoumané organizace zaměstnávaly 500–999 zaměstnanců, největší zaměstnávaly více než 10 000 lidí. Více se dozvíte v úplné výzkumné zprávě a interaktivním datovém panelu.
„Ačkoli Čína může vést v míře přijetí GenAI, vyšší přijetí nemusí nutně odpovídat efektivní implementaci nebo lepší návratnosti,“ řekl Stephen Saw, výkonný ředitel společnosti Coleman Parkes. „Ve skutečnosti se v tomto závodě posouvají kupředu USA, kde 24 % organizací plně implementovalo GenAI ve srovnání s 19 % v Číně.“
Globální regiony jdou vpřed s GenAI
Mezi hlavní výsledky globálního průzkumu patří indikátory, které signalizují, že různé regiony jsou na palubě a začínají přijímat GenAI smysluplným způsobem, ale v různé míře.
„U každé nové technologie musí organizace projít fází objevování a oddělit hype od reality, aby pochopily složitost implementací v reálném světě. S generativní umělou inteligencí jsme tohoto okamžiku dosáhli,“ řekl Bryan Harris, Executive Vice President a CTO společnosti SAS. „Když opouštíme cyklus hype, jde teď o cílenou implementaci a poskytování opakovatelných a důvěryhodných obchodních výsledků z GenAI.“
Kam se řadí regiony v plném využívání a implementaci generativní umělé inteligence do procesů svých organizací?
- Severní Amerika: 20%
- Asie a Pacifik: 10%
- Latinská Amerika: 8%
- Evropa: 7%
Které regiony zavedly zásady používání GenAI?
- Asie a Pacifik: 71%
- Severní Amerika: 63%
- Evropa: 59%
- Latinská Amerika: 52%
Do jaké míry mají ti, kteří plánují investovat do GenAI v příštím finančním roce, vyhrazený rozpočet?
- Asie a Pacifik: 94%
- Evropa: 91%
- Severní Amerika: 89%
- Latinská Amerika: 84%
Odvětví a divize přijímají GenAI různým tempem
Sabine VanderLinden, CEO a Venture Partner společnosti Alchemy Crew, vidí velký potenciál pro průmyslová odvětví investující do GenAI. „GenAI přetváří budoucnost podnikání,“ řekla. „Integrace GenAI do obchodních procesů – od dynamického profilování v marketingu až po přesné pojištění – nabízí jedinečné příležitosti pro efektivitu, personalizaci a strategickou předvídavost. Přijetí této technologie je zásadní pro udržení náskoku na vysoce nejistém a nepředvídatelném konkurenčním trhu.“
Data při rozdělení do průmyslových segmentů ukazují, že bankovnictví a pojišťovnictví vedou, pokud jde o začlenění GenAI AI do každodenních obchodních operací napříč různými metrikami.
Jak jsou na tom konkrétní odvětví z hlediska plné implementace GenAI do běžných obchodních procesů?
- Bankovnictví: 17 %
- Telekomunikace: 15 %
- Pojištění: 11%
- Biologické vědy: 11 %
- Profesionální služby: 11 %
- Maloobchod: 10 %
- Veřejný sektor: 9 %
- Zdravotnictví: 9 %
- Výroba: 7%
- Energie a služby: 6 %
Která odvětví uvádějí, že již používají GenAI do určité míry denně?
- Telekomunikace: 29 %
- Maloobchod: 27 %
- Bankovnictví: 23 %
- Profesionální služby: 23 %
- Pojištění: 22 %
- Biologické vědy: 19 %
- Zdravotnictví: 17 %
- Energie a služby: 17 %
- Výroba: 16%
- Veřejný sektor: 13 %
Která oddělení uvnitř organizací používají nebo plánují používat GenAI?
- Prodej: 86 %
- Marketing: 85 %
- IT: 81 %
- Finance: 75 %
- Výroba: 75 %
První uživatelé nacházejí mnoho překážek při používání a implementaci GenAI
Jedničkou na seznamu výzev, kterým organizace čelí při zavádění GenAI do rutinního používání, je nedostatek jasné strategie. Pouze 9 % lídrů, kteří odpověděli na průzkum, uvedlo, že jsou velmi dobře obeznámeni s tím, jak jejich organizace přijímá GenAI. Z respondentů, jejichž organizace plně implementovaly GenAI, pouze 25 % uvedlo, že velmi dobře znají strategii přijetí GenAI v jejich organizaci. Dokonce ani ti, kdo s rozhodovací pravomocí odpovídají za rozhodnutí o investicích do technologií, nejsou obeznámeni s umělou inteligencí.
Devět z deseti seniorních decision makerů v oblasti technologií celkově přiznává, že plně nerozumí GenAI a jeho potenciálu ovlivnit obchodní procesy. Ředitelé na pozici CIO v tomto ohledu vedou se 45 %, zatímco na pozici CTO jde o 36 %. Navzdory této mezeře v porozumění tvrdí většina organizací (75 %), že vyčlenily rozpočty na investice do GenAI v příštím finančním roce.
Mezi další výzvy, kterým organizace čelí, patří:
· Data. S tím, jak organizace přijímají GenAI, uvědomují si, že nemají dostatek dat k doladění velkých jazykových modelů (LLM). Uvědomují si také, že postrádají vhodné nástroje k úspěšné implementaci AI. Vedoucí IT v organizacích se nejvíce zajímají o ochranu osobních údajů (76 %) a zabezpečení dat (75 %).
· Regulace. Pouze desetina organizací tvrdí, že jsou plně připraveni vyhovět nadcházejícím regulacím AI. Třetina organizací, které ji plně zavedly, věří, že mohou regulaci vyhovět. Pouze 7 % poskytuje vysokou úroveň školení o správě GenAI. A pouze 5 % má zavedený spolehlivý systém pro měření zkreslení a rizik ochrany soukromí v LLM.
I když existují překážky, pro některé první uživatele již GenAI měla smysluplný přínos: 89 % uvádí lepší zkušenost a spokojenost zaměstnanců, 82 % uvádí, že šetří provozní náklady, a 82 % se více daří udržet si zákazníky.