V používání GenAI vede Čína, v plné implementaci USA, ukázal průzkum


Organizace po celém světě nadšeně využívají generativní umělou inteligenci (GenAI) a investují do ní. Ale které regiony a země jsou v jejím používání napřed? V čele je Čína, jak ukázala globální studie SAS zadaná společnosti Coleman Parkes Research Ltd. Čínští lídři v byznysu uvádějí, že 83 % jejich organizací tuto technologii používá. To je více než ve Spojeném království (70 %), Spojených státech (65 %) a Austrálii (63 %). Organizace ve Spojených státech však mají náskok z hlediska vyspělosti, když plně implementovaly technologie GenAI z 24 % ve srovnání s 19 % v Číně a 11 % ve Spojeném království.

Co to znamená z hlediska globálního ekonomického dopadu AI a GenAI? Ve zprávě z roku 2023 McKinsey odhaduje, že svým využitím by GenAI by mohla přidat ekvivalent 2,6 bilionu až 4,4 bilionu dolarů. To je srovnatelné s celým HDP Spojeného království v roce 2021. Tento dopad by zvýšil celkový vliv umělé inteligence o 15-40 %.

AL

S ohledem na tyto ekonomické důsledky se SAS a Coleman Parkes zaměřily na 1 600 dotazovaných osob s rozhodovací pravomocí na klíčových globálních trzích. Respondenti pracují v řadě odvětví včetně bankovnictví, pojišťovnictví, veřejného sektoru, biologických věd, zdravotnictví, telekomunikací, výroby, maloobchodu, energetiky a veřejných služeb a odborných služeb. Nejmenší zkoumané organizace zaměstnávaly 500–999 zaměstnanců, největší zaměstnávaly více než 10 000 lidí. Více se dozvíte v úplné výzkumné zprávě a interaktivním datovém panelu.
„Ačkoli Čína může vést v míře přijetí GenAI, vyšší přijetí nemusí nutně odpovídat efektivní implementaci nebo lepší návratnosti,“ řekl Stephen Saw, výkonný ředitel společnosti Coleman Parkes. „Ve skutečnosti se v tomto závodě posouvají kupředu USA, kde 24 % organizací plně implementovalo GenAI ve srovnání s 19 % v Číně.“

Globální regiony jdou vpřed s GenAI

Mezi hlavní výsledky globálního průzkumu patří indikátory, které signalizují, že různé regiony jsou na palubě a začínají přijímat GenAI smysluplným způsobem, ale v různé míře.

„U každé nové technologie musí organizace projít fází objevování a oddělit hype od reality, aby pochopily složitost implementací v reálném světě. S generativní umělou inteligencí jsme tohoto okamžiku dosáhli,“ řekl Bryan Harris, Executive Vice President a CTO společnosti SAS. „Když opouštíme cyklus hype, jde teď o cílenou implementaci a poskytování opakovatelných a důvěryhodných obchodních výsledků z GenAI.“

Kam se řadí regiony v plném využívání a implementaci generativní umělé inteligence do procesů svých organizací?

  • Severní Amerika: 20%
  • Asie a Pacifik: 10%
  • Latinská Amerika: 8%
  • Evropa: 7%

Které regiony zavedly zásady používání GenAI?

  • Asie a Pacifik: 71%
  • Severní Amerika: 63%
  • Evropa: 59%
  • Latinská Amerika: 52%

Do jaké míry mají ti, kteří plánují investovat do GenAI v příštím finančním roce, vyhrazený rozpočet?

  • Asie a Pacifik: 94%
  • Evropa: 91%
  • Severní Amerika: 89%
  • Latinská Amerika: 84%

umělá inteligence
Odvětví a divize přijímají GenAI různým tempem
Sabine VanderLinden, CEO a Venture Partner společnosti Alchemy Crew, vidí velký potenciál pro průmyslová odvětví investující do GenAI. „GenAI přetváří budoucnost podnikání,“ řekla. „Integrace GenAI do obchodních procesů – od dynamického profilování v marketingu až po přesné pojištění – nabízí jedinečné příležitosti pro efektivitu, personalizaci a strategickou předvídavost. Přijetí této technologie je zásadní pro udržení náskoku na vysoce nejistém a nepředvídatelném konkurenčním trhu.“

Data při rozdělení do průmyslových segmentů ukazují, že bankovnictví a pojišťovnictví vedou, pokud jde o začlenění GenAI AI do každodenních obchodních operací napříč různými metrikami.

Jak jsou na tom konkrétní odvětví z hlediska plné implementace GenAI do běžných obchodních procesů?

  • Bankovnictví: 17 %
  • Telekomunikace: 15 %
  • Pojištění: 11%
  • Biologické vědy: 11 %
  • Profesionální služby: 11 %
  • Maloobchod: 10 %
  • Veřejný sektor: 9 %
  • Zdravotnictví: 9 %
  • Výroba: 7%
  • Energie a služby: 6 %

Která odvětví uvádějí, že již používají GenAI do určité míry denně?

  • Telekomunikace: 29 %
  • Maloobchod: 27 %
  • Bankovnictví: 23 %
  • Profesionální služby: 23 %
  • Pojištění: 22 %
  • Biologické vědy: 19 %
  • Zdravotnictví: 17 %
  • Energie a služby: 17 %
  • Výroba: 16%
  • Veřejný sektor: 13 %

Která oddělení uvnitř organizací používají nebo plánují používat GenAI?

  • Prodej: 86 %
  • Marketing: 85 %
  • IT: 81 %
  • Finance: 75 %
  • Výroba: 75 %

První uživatelé nacházejí mnoho překážek při používání a implementaci GenAI

Jedničkou na seznamu výzev, kterým organizace čelí při zavádění GenAI do rutinního používání, je nedostatek jasné strategie. Pouze 9 % lídrů, kteří odpověděli na průzkum, uvedlo, že jsou velmi dobře obeznámeni s tím, jak jejich organizace přijímá GenAI. Z respondentů, jejichž organizace plně implementovaly GenAI, pouze 25 % uvedlo, že velmi dobře znají strategii přijetí GenAI v jejich organizaci. Dokonce ani ti, kdo s rozhodovací pravomocí odpovídají za rozhodnutí o investicích do technologií, nejsou obeznámeni s umělou inteligencí.

Devět z deseti seniorních decision makerů v oblasti technologií celkově přiznává, že plně nerozumí GenAI a jeho potenciálu ovlivnit obchodní procesy. Ředitelé na pozici CIO v tomto ohledu vedou se 45 %, zatímco na pozici CTO jde o 36 %. Navzdory této mezeře v porozumění tvrdí většina organizací (75 %), že vyčlenily rozpočty na investice do GenAI v příštím finančním roce.

inteligence

Mezi další výzvy, kterým organizace čelí, patří:
· Data. S tím, jak organizace přijímají GenAI, uvědomují si, že nemají dostatek dat k doladění velkých jazykových modelů (LLM). Uvědomují si také, že postrádají vhodné nástroje k úspěšné implementaci AI. Vedoucí IT v organizacích se nejvíce zajímají o ochranu osobních údajů (76 %) a zabezpečení dat (75 %).

· Regulace. Pouze desetina organizací tvrdí, že jsou plně připraveni vyhovět nadcházejícím regulacím AI. Třetina organizací, které ji plně zavedly, věří, že mohou regulaci vyhovět. Pouze 7 % poskytuje vysokou úroveň školení o správě GenAI. A pouze 5 % má zavedený spolehlivý systém pro měření zkreslení a rizik ochrany soukromí v LLM.

I když existují překážky, pro některé první uživatele již GenAI měla smysluplný přínos: 89 % uvádí lepší zkušenost a spokojenost zaměstnanců, 82 % uvádí, že šetří provozní náklady, a 82 % se více daří udržet si zákazníky.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Share on facebook
Sdílet na Facebooku