V soukromém podnikání se někdy daří. A někdy prostě také ne. Záleží na mnoha faktorech, které rozhodují o tom, vzkvétá-li něčí byznys nebo je na tom naopak nevalně či přímo katastrofálně.
Dalo by se uvést mnoho příkladů okolností, jež mohou soukromníkovi nadělat i hodně perné chvilky.
Někdy stačí třeba i docela banální nedostatek zakázek. Přijde prostě doba, kdy se z nějakého důvodu zákazníci vůbec nehrnou, kdy je o ně naopak nouze. A když nejsou tito, nejsou ani zakázky, a bez těch pak nejsou logicky ani příjmy, z nichž by se tvořil zisk, znamenající pro podnikatele zdroj obživy.
Někdy pak zákazníci sice jsou, ale nejsou to zrovna ti, o které by ten, kdo daný byznys provozuje, stál. Něco si objednají, vyzvednou, ale následně zaplatí teprve s neúnosnou prodlevou. Případně nezaplatí za to poskytnuté vůbec. A našemu podnikateli tak zbydou jenom oči pro pláč.
Může se rovněž stát, že je podnikatel ‚převálcován‘ renomovanější, lacinější nebo nějak jinak výhodnější konkurencí. Může se snažit sebevíc, ale prostě nedokáže obstát. A jeho živobytí je rázem v ohrožení.
Úbytek zákazníků může být zaviněn i změnou poptávky nebo zastaralostí toho, co podnikatel ke své obživě využívá. Ono totiž nestačí pořídit si jedno jediné zařízení a pak s tímto vystačit na věčné časy. Je nutná modernizace, inovace, postupné dovybavování se… A to vše stojí peníze. A když podnikatel investovat nechce nebo nemá co, je jen otázkou času, než přestane odpovídat potřebám, jež jeho potenciální klienti mohou mít. A to se na byznysu negativně projeví.
A tragédie může přijít i ze směru, ze kterého to nikdo nepředpokládal. Jak se o tom můžeme přesvědčovat třeba právě v dnešních dnech. Vždyť koho by třeba ještě před nějakými osmi měsíci napadlo, že se bude krachovat třeba i kvůli zdánlivě banálnímu koronaviru? Ale stalo se tak.
A tak podnikatelům není co závidět. Jak vidno, vždy je může něco poškodit. A ne vždy se tomu dá zabránit. Bohužel.