Bude elektřina pro všechny?

Společnost v současnosti nežije jen pandemií, a hlavně z vedení EU jsou neustále slyšet hlasy o přechodu na elektromobily během krátké doby.

Jakou cenu má ekologická doprava

Pro obyčejné lidi, s obyčejnými příjmy je hlavně velkou starostí to, zda vůbec na ekologičtější verzi automobilu budou mít peníze. Vědci v energetice se zase snaží lidi přesvědčit, že i elektroauto, které bude dobíjeno z uhelné elektrárny, je ekologické a ekonomové v energetickém průmyslu začínají propočítávat, kolik peněz se bude muset investovat do modernizace rozvodných sítí a vytvoření veřejných dobíjecích stanic.

panel k dobíjení elektromobilu

Dostupnost elektromobilů

Až do nedávné doby byly elektromobily považované za exkluzivní hračky pro bohaté ekology. Situace se ale začíná měnit a s přibývajícími modely aut začínají být elektromobily přístupné většímu počtu lidí, a hlavně mladá generace automobilistů už o těchto vozech a jejich nákupu uvažuje. Mnoho zemí také začíná vytvářet pro potencionální majitele elektromobilů určité finanční zvýhodnění, ať už ve formě státního příspěvku na nákup vozidla, nebo úlevy na daních či na pojištění vozidel. Tím by se měly ceny elektromobilů přiblížit cenám běžných vozů.

Nebude to všechno ze dne na den

Je ale elektrická síť připravena na dobíjení baterií stále většího počtu ekologických řidičů? Světový trend se hlavně u velkých výrobců automobilů stále více soustřeďuje na elektromobily, a tak pravděpodobně počítá s tím, že lidé budou vozy nakupovat ve velkém. Například v USA plánuje General Motors zastavit prodej tradičních automobilů a dodávek od 2035. EU má ještě smělejší vize.
Podle analytiků nebude problém s nedostatkem elektřiny. Přechod na plnou elektrickou dopravu však bude muset být postupný, aby bylo zajištěno fungování celé infrastruktury a uspokojení rostoucí poptávky.
Přednostně se bude řešit množství dobíjecích stanic. Dnes má většina elektromotorů soukromé parkovací místo, kde mohou instalovat nabíjecí sloup. Ale ti, kteří žijí v městských bytových zástavbách a nemají vlastní parkovací místo, se budou nevyhnutelně muset spolehnout na veřejné dobíjecí stanice.
Jako vždy jsou Spojené státy o krok napřed a prezident Biden prohlásil, že má v úmyslu postavit 500 000 nabíjecích stanic do roku 2030, ale jak to bude u nás? Vidíme, jak se oslavuje, když se za rok dokončí 5 km nové dálnice, takže investice do nabíjecích stanic bude muset být obrovská a může si to Česká republika dovolit?

jaderná elektrárna

Řada technických problémů k řešení

Podle odborníků by se poptávka po energii mohla celosvětově zvednout až o 25%. To přináší nutnost výstavby nových elektráren a vidíme právě teď, že například rozšíření bloků jaderné elektrárny bude u nás pro vládu jednání na mnoho měsíců.
Potom jsou zde samozřejmě náklady na modernizaci distribuční sítě. Pokud se v sousedství, kde žije 300 rodin, 30 z nich rozhodnou přestoupit na elektromobily, mohly by nastat problémy s kapacitou rozvoden, které v tuto chvíli nemusí mít takovou velikost, aby podporovaly současné dobíjení všech těchto zařízení, která lidé dobíjejí většinou v noci. A modernizaci distribuce elektřiny zaplatíme všichni v účtech za elektřinu.
A pak je tu otázka životního prostředí. Rozšíření jaderných elektráren povede k většímu množství jaderného odpadu. O jeho úložišti se jedna už řadu let a nikdo ho ve svém okolí nechce. To vše působí dojmem, že jde o velkolepý plán, který ovšem vypadá z bruselské kanceláře, kde plánují přechod na elektromobily v EU snadněji než z pohledu konečných uživatelů.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Share on facebook
Sdílet na Facebooku